Plenaire Sessies

Keynote 9.30u

Ruimte: De Soester Zaal-

Spreker: Dieter Möckelmann
Doelgroep: Iedereen
Als veelgevraagd spreker, gespreksleider en dagvoorzitter inspireert Dieter anderen over onderwijs in de 21e eeuw. Met de kennis die hij heeft opgedaan in 15 jaar ‘onderwijs met ICT’ weet hij vele luisteraars te boeien.

Zijn presentaties vallen goed in de smaak doordat hij humor en kennis op authentieke wijze weet te combineren. Door zijn werk als onderwijsadviseur kan hij spreken uit ervaring. De voorbeelden die hij presenteert zijn praktisch, prikkelend en uitdagend!

Plenaire sessie 10.15u

Ruimte: De Soester Zaal
Spreker: Erwin Maessen
Organisatie: Oracle
Doelgroep: Iedereen
Erwin Maessen neemt u mee in de wereld van opkomende technologieën en hun inpasbaarheid in het onderwijs. Chatbots, Blockchain, Machine Learning, allemaal buzzwoorden, maar wat zijn de toepassingen voor u en de onderwijsinstelling?

Plenaire sessie 11.15u

Ruimte: De Soester Zaal
Spreker: Diverse deugleden
Doelgroep: Iedereen
In deze sessie informeren DEUG-leden elkaar over de actuele projecten in hun organisatie.

Parallelle Sessies

Ronde 1

13.15 – 14:15

Ronde 1 – Vechtestijn 1

Spreker: Mark van der Molen & Carolien ten Oever
Organisatie: UvA
Doelgroep: Functionele gebruikers met ervaring, techneuten

Als je geïnteresseerd bent in hoe je Fluid Homepages kan stylen, dan is deze sessie voor jou. Universiteit Leiden heeft onlangs de eerste fase van de gerestylede Fluid self-service gelanceerd en we laten je graag het resultaat tot nu toe zien. In deze sessie laten we je zien hoe je branding objecten, role-based branding en macro thema’s gebruikt. Gedurende de sessie delen we tips en tricks. N.b.: Deze sessie is geen introductie tot Fluid homepagina’s en gaat vooral in op technische onderwerpen als CS.

Ronde 1 – Vechtestijn 2

Spreker: Lucas Heymans
Organisatie: Oracle
Doelgroep: Iedereen
“In deze sessie worden de ontwikkelstrategie en de recent uitgeleverde nieuwe functionaliteit van Campus Solutions toegelicht. Daarnaast verneem je waarom Oracle aan een gloednieuw SIS in de cloud werkt en wat je daarvan mag verwachten. “

Ronde 1 – Vechtestijn 3

Spreker: Jack Bommer
Organisatie: Inholland
Doelgroep: Iedereen
“Omschrijving:
Bij het aanbieden van nieuwe functionaliteiten en gebruikersschermen in een systeem, blijft het altijd maar de vraag hoe deze ontvangen worden door de gebruikers. Met de introductie van meerdere nieuwe fluid pagina’s in de Student Selfservice in Campus Solutions was dit exact het vraagstuk waar Hogeschool Inholland zich voor gesteld zag. Fluid biedt de middelen om complexe en vooruitstrevende pagina’s te bouwen. Maar wat vinden de studenten van de gekozen oplossingen en hoe gebruiksvriendelijk zijn deze pagina’s echt?
In samenwerking met CY2 is er daarom een oplossing ontwikkeld om gebruikersfeedback te verzamelen. De functionaliteit kan gemakkelijk worden geïmplementeerd op iedere fluid pagina. Er wordt algemene informatie verzameld over hoe de pagina wordt beoordeeld door de student. Deze informatie wordt aangevuld met metadata om de beoordeling beter in context te kunnen plaatsen. Dit maakt het voor Inholland mogelijk om de pagina’s van de Selfservice op een meer gerichte manier te verbeteren.
Deze sessie geeft een inkijkje in het ontwikkelproces van de feedbackmogelijkheid alsmede de achterliggende techniek. Tevens zal gekeken worden naar de wijze van verzamelen en verwerken van de resultaten. Ten slotte kijken we naar het soort informatie dat ingewonnen wordt door middel van de feedbackpagina.”

Ronde 1 – Elsenburg

Spreker: Lukas Degens
Organisatie: CY2
Doelgroep: Functioneel beheerders
Deze toffe nieuwe tool stelt jou, als functionele gebruiker, in staat om kleine wijzigingen aan te brengen aan velden, pagina’s en veldnamen, zonder dat je hiervoor PeopleCode hoeft te schrijven! Tijdens deze hands-on sessie zullen we je meenemen door deze tool, met voorbeelden die jou laten zien hoe je de tool kan inzetten zodat jij de gebruikerservaring van jouw gebruikers kunt verbeteren!

Ronde 2

14.15 – 15:15

Ronde 2 – Vechtestijn 1

Spreker: Jennifer Moesker en Tine de Mik en Hans Janssen
Organisatie: Studielink
Doelgroep: Iedereen
Met de livegang van het nieuwe Studielink worden de onderwerpen die al een tijdje op de roadmap staan weer actueel. Zo zijn er veel vragen van instellingen of experimenten voor studentmobiliteit ook met Studielink kunnen worden ondersteund. Dit roept weer veel andere vragen op, want hoe moet je losse modules, minoren en keuzevakken dan gaan vastleggen, om ze voor de student en de instellingen onderling beschikbaar te maken? Hiervoor zijn voorstellen gedaan vanuit de Hoger Onderwijs Referentiearchitectuur (HORA) en wordt er gewerkt aan een nieuw informatiemodel voor de registratie van instellingen en onderwijs (RIO). In deze workshop lichten we toe wat er op dit moment speelt en willen we graag met jullie in gesprek over de jullie ervaringen met studentmobiliteit, en de rol van het SIS daarin. Wat kun je het beste in je eigen SIS doen, en waarvoor is Studielink juist beter geschikt?

Ronde 2 – Vechtestijn 2

Spreker: Elmer Mackor
Organisatie: CY2
Doelgroep: Iedereen
Deze sessie geeft je een eerste inkijk op Student Management Cloud en delen we onze ervaringen tot nu toe. We beginnen met de welkomstmail, verkennen het cloud landschap, gaan door met functionele setup en tonen een aantal functionaliteiten. Een zeer leuke en inzichtvolle sessie op een praktische manier gebracht.

Ronde 2 – Vechtestijn 3

Spreker: Marije Bottinga en Hylke Hoekstra
Organisatie: HvA en Leiden
Doelgroep: Medewerkers die communicatie inrichten en/of medewerkers die communicaties aanleveren om in te richten.
In deze sessie leer je hoe je met simpele aanpassingen tijd kan besparen én je communicatie inrichting slimmer kan maken.

Ronde 2 – Elsenburg

Spreker: Willy Hogerhuis
Organisatie: Universiteit van Amsterdam
Doelgroep: Geïnteresseerden en alle medewerkers die betrokken zijn bij de onderwijsvoorbereiding, en -uitvoering
De Universiteit van Amsterdam heeft een eigen concernsysteem ontwikkeld dat gebruikt wordt bij de jaarlijkse onderwijsvoorbereiding. Opleidingsgegevens, vakgegevens en curricula worden centraal in UvANose ingevoerd. Na validatie in UvANose van de ingevoerde  gegevens worden deze gesynchroniseerd naar de UvA Studiegids, Syllabus+ (roostersysteem) en SIS. Zo worden volautomatisch vakken en studievereisten aangemaakt in SIS. Door een eenmalige invoer in UvANose zijn de gegevens in de drie doelsystemen identiek en worden verschillen en invoerfouten voorkomen. UvANose is zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief in gebruik.

Ronde 3

15.30 – 16.30

Ronde 3 – Vechtestijn 1

Spreker: Jochem Koopman
Organisatie: Cy2
Doelgroep: Functioneel beheer / iedereen
Betrek studenten actief tijdens het aanmeld- en registratieproces; binnen handbereik met de nieuwe Fluid Self Service Admissions & Registration pagina’s. Tijdens deze sessie zie je niet alleen de Self Service pagina’s met alle bijbehorende opties, maar doorlopen we ook de functionele setup zodat je na dit uur zelf aan de slag kan met deze handige functionaliteit!

Ronde 3 – Vechtestijn 2

Spreker: Roel Griffioen 
Organisatie:  Epicenter
Doelgroep: Functioneel/Technisch
De AVG stelt allerlei nieuw eisen aan de gegevensregistratie in uw studentenadministratiesysteem. Een van de eisen leggen we in deze sessie onder de loep: die van privacy by design en privacy by default. Hoe zorgt u dat de gegevens van uw studenten veilig zijn en uitsluitend geraadpleegd kunnen worden door die personen in uw organisatie die deze informatie echt nodig hebben?In de sessie leggen we uit hoe het gebruik van row-level-security in Campus Solutions hiervoor kan zorgen.Ook hoort u hoe u dit kunt inrichten zonder al te veel handmatig werk, en hoe u kunt voorkomen dat uw eindgebruikers het gevoel krijgen in het systeem voor allerlei ‘dichte deuren’ te staan.

Ronde 3 – Vechtestijn 3

Spreker: Lennard Cozijn en Roelof Conijn
Organisatie: Universiteit Leiden
Doelgroep: Administratief medewerkers (met name die regelmatig direct contact met studenten hebben) en functioneel beheerders
Ondanks de toegenomen toepassing van gebruikersvriendelijke functionaliteiten in Campus Solutions, blijkt dat veel administratief medewerkers het ondersteunen van een student nog als omslachtig ervaren: moeilijk vinden van een student in standaard zoekschermen, veel zoeken naar de benodigde schermen, onduidelijke naamgeving van menu’s of het draaien van een rapport.
De combinatie van pagelets, query, javascript en branding kan een groot deel van die omslachtigheid wegnemen. We hebben op basis van die technieken en voorbeelden van collega’s bij andere instituten redelijk eenvoudig maar effectief een ‘studentinfoportaal’ gemaakt:
– Makkelijk zoeken van een student
– Overzichtelijk aanbieden van informatie van die student
– Makkelijk direct een rapport draaien vanuit hetzelfde scherm, bijvoorbeeld een cijferlijst
– De beschikbare menu’s in het portaal worden dynamisch opgebouwd, op basis van de autorisatie van de ingelogde gebruiker

Het eerste deel van de sessie toont het portaal en de globale werking. In het laatste deel zullen we de werking in verder detail bespreken en kunnen ideeën uitgewisseld worden.

Ronde 3 – Elsenburg

Spreker: Björn verheij
Organisatie: MCX
Doelgroep: Functionele en technisch beheerders
“Instellingen sluiten steeds vaker aan op SURFConext om zo hun gebruikers eenvoudig toegang te bieden tot diensten van verschillende aanbieders.
Gebruikers loggen in met hun instellingsaccount en hebben via single sign-on veilig toegang tot de diensten die de instelling beschikbaar stelt. Aansluiting op de dienst kan alleen via de SAML 2.0 (Security Assertion Markup Language) standaard. PeopleSoft kan niet standaard met het SAML protocol overweg, vandaar dat de shibboleth software ingezet wordt om de koppeling tussen PeopleSoft en SURFConext te kunnen maken.
In deze presentatie laten wij zien hoe de koppeling technisch tot stand komt en welke componenten hierbij betrokken zijn”

Ronde 4

15.30 – 16.30

Ronde 3 – Vechtestijn 1

Spreker: Jochem Koopman
Organisatie: Cy2
Doelgroep: Functioneel beheer / iedereen
Betrek studenten actief tijdens het aanmeld- en registratieproces; binnen handbereik met de nieuwe Fluid Self Service Admissions & Registration pagina’s. Tijdens deze sessie zie je niet alleen de Self Service pagina’s met alle bijbehorende opties, maar doorlopen we ook de functionele setup zodat je na dit uur zelf aan de slag kan met deze handige functionaliteit!

Ronde 3 – Vechtestijn 2

Spreker: Jochem Koopman
Organisatie: Cy2
Doelgroep: Functioneel beheer / iedereen
Betrek studenten actief tijdens het aanmeld- en registratieproces; binnen handbereik met de nieuwe Fluid Self Service Admissions & Registration pagina’s. Tijdens deze sessie zie je niet alleen de Self Service pagina’s met alle bijbehorende opties, maar doorlopen we ook de functionele setup zodat je na dit uur zelf aan de slag kan met deze handige functionaliteit!

Ronde 3 – Vechtestijn 3

Spreker: Jochem Koopman
Organisatie: Cy2
Doelgroep: Functioneel beheer / iedereen
Betrek studenten actief tijdens het aanmeld- en registratieproces; binnen handbereik met de nieuwe Fluid Self Service Admissions & Registration pagina’s. Tijdens deze sessie zie je niet alleen de Self Service pagina’s met alle bijbehorende opties, maar doorlopen we ook de functionele setup zodat je na dit uur zelf aan de slag kan met deze handige functionaliteit!
Ronde 3  Tuinzaal
Spreker: Jochem Koopman
Organisatie: Cy2
Doelgroep: Functioneel beheer / iedereen
Betrek studenten actief tijdens het aanmeld- en registratieproces; binnen handbereik met de nieuwe Fluid Self Service Admissions & Registration pagina’s. Tijdens deze sessie zie je niet alleen de Self Service pagina’s met alle bijbehorende opties, maar doorlopen we ook de functionele setup zodat je na dit uur zelf aan de slag kan met deze handige functionaliteit!
Ronde 3  Tuinzaal
Spreker: Jochem Koopman
Organisatie: Cy2
Doelgroep: Functioneel beheer / iedereen
Betrek studenten actief tijdens het aanmeld- en registratieproces; binnen handbereik met de nieuwe Fluid Self Service Admissions & Registration pagina’s. Tijdens deze sessie zie je niet alleen de Self Service pagina’s met alle bijbehorende opties, maar doorlopen we ook de functionele setup zodat je na dit uur zelf aan de slag kan met deze handige functionaliteit!

DEUG Conference 2019 is mede mogelijk gemaakt door: