Begin juni was op Papendal, het nationaal sportcentrum bij Arnhem, de jaarlijkse tweedaagse HOlink conferentie van DUO en Studielink. Zo’n 500 deelnemers uit het Hoger Onderwijs werden in die sportieve setting in ruim 40 sessies bijgepraat over de ontwikkelingen rondom onderwijsondersteuning en informatievoorziening aan (toekomstige) studenten.

Het thema was dit jaar ‘Grenzeloos studeren’, waardoor er veel aandacht was voor ontwikkelingen binnen de EU m.b.t. internationalisering van het onderwijs en de gevolgen daarvan voor de studenten en de systemen. Maar ook het opheffen van obstakels en aandacht voor inclusiviteit vielen onder dat thema.
Mijn eigen interesse ging vooral uit naar de veranderingen die de komende jaren op ons af komen zoals flexibilisering van het onderwijs en aansluiten op landelijke (en Europese) sites voor het inschrijven op extern te volgen vakken, maar ook naar mogelijkheden om studenten inzicht te geven in hun studievoortgang en de beveiliging van systemen en persoonsgegevens. Over al deze onderwerpen waren presentaties. Die komen deels ook beschikbaar, op https://www.holink.nl/terugkijken.html.
De HvA deed, van de DEUG-instellingen, actief mee met presentaties over harmonisatie en de inzet van een chatbot.

Wat me opviel was het grote aantal SIS-leveranciers dit jaar. Op de HOlink van precies 20 jaar geleden, toen nog in Veldhoven en ‘SIS-conferentie’ geheten, was er verwondering dat er zoveel verschillende SISsen bestaan voor het Hoger Onderwijs in Nederland. Het waren er toen een stuk of 10 (plus nog diverse eigen bouwsels) en op de conferentie werd voorspeld dat dat er snel minder zouden worden. Dat is deels wel uitgekomen (wie kent er nog ISIS+, COMI-S, Volg+, HSA/HIAS, Premium, SCT Banner), maar veel ‘oudjes’ zijn er nog (Osiris, PeopleSoft, Progress) en er zijn ook nieuwe pakketten in gebruik genomen (SAP SLCM, Educator). Buiten de SISsen zelf zijn er daarnaast heel veel leveranciers gekomen die ‘hulpapplicaties’ of andere services verlenen. Op de HOlink waren zo’n 25 sponsoren met een stand:

Het ‘ecosysteem’ rond het studentinformatie-domein groet dus flink. Onze eigen leverancier Oracle was onder deelnemers goed vertegenwoordigd (en met de presentatie over hun chatbot) en probeert volgend jaar ook met een stand te komen.
Uiteraard werden de deelnemers uitgedaagd om de ochtend sportief te beginnen. De aanwezige medewerkers van de DEUG-instellingen zorgden er voor dat ook ’s avonds flink bewogen werd.

Hans Janssen SaNS