Op 12 oktober hebben we vanuit de DEUG een tweede DEUG kennisdeeldag georganiseerd bij Van der Valk. Dit keer was het onderwerp ‘Aansluiten op de wereld’ plaats, met als ondertitel ‘Omgaan met informatie-uitwisseling in het kader van onderwijsflexibilisering’. De presentaties staan op de DEUG teamsite. Mocht je nog geen toegang hebben mail dan naar nancy.walhof@deug.nl

Persoonlijk vond ik het een geslaagde dag in een relaxte setting waar de mogelijkheid was tot veel interactie tijdens de interessante sessies.

Hieronder enkele reacties van aanwezigen


Roel Griffioen:

“Ik vond het een inspirerende dag. Het was een open uitwisseling van ideeën over en ervaringen met de (al dan niet open) uitwisseling van onderwijsdata. Het was goed om te zien dat in zowel de MBO als de HO sector de behoefte aan standaardisatie van koppelvlakken / uitwisseling groot is. OOAPI was daarbij het sleutelwoord, en alhoewel momenteel zeker (nog) niet perfect, toch een grote stap in de goede richting.
De presentatie van Jelmer de Ronde (SURF) was daarbij heel verhelderend: hoe is die OOAPI ontstaan, hoe wordt deze standaard beheerd, en wat is de relatie met de (in ontwerp zijnde) wereldwijde EDU-API standaard waar Oracle graag support voor wil inbouwen? Ook was het mooi om te zien, door het verhaal van Bas Oudejans over Oracle Integration Cloud, om te zien dat Oracle ook buiten PeopleSoft integratietools ontwikkelt en beschikbaar stelt.

In de diverse ‘eigen’ presentaties kwam ook naar voren dat er vaak meerdere wegen naar Rome leiden en dat elke weg zijn eigen voetangels en klemmen kent.
De dag werd besloten met een ‘petje op / petje af’ sessie waarbij de aanwezigen hun mening mochten geven over een serie van stellingen die geformuleerd waren n.a.v. de presentaties. Ook maakte dit weer wat extra discussie los. Na een gezellige borrel keerde ieder huiswaarts, verrijkt met nieuwe gedachten omtrent informatie-uitwisseling en koppelingen.”


Paulien van Londen:

Het vraagstuk dat bij mij naar aanleiding van deze kennisdeeldag vooral is blijven hangen is voor hoeveel studenten doen we dit nu eigenlijk allemaal? Moeten we al onze systemen wel aan elkaar knopen om het voor een paar studenten mogelijk te maken makkelijker elders een deel van de opleiding te volgen? Ik ben vooral erg benieuwd of we dit op de een of andere manier kunnen achterhalen. Want als je het aan studenten vraagt, dan wil een behoorlijke groep wel graag elders onderwijs volgen, maar in de huidige praktijk is de groep die dit daadwerkelijk doet (veel) kleiner. Is dat enkel omdat het proces voor de studenten nu zo omslachtig is? Of zit daar meer achter en richten we onze pijlen nu op oplossingen die uiteindelijk veel geld kosten, maar weinig (klantvriendelijkheid) voor de studenten oplevert?

Ik vond het erg fijn om collega’s van de andere mbo- en hbo-instellingen weer eens te spreken. Heb weer fijn van gedachten kunnen wisselen en mooie ideeën opgedaan.


Frank Sierhuis:

“Donderdag 12 oktober 2023 kwamen een dertigtal collega’s uit HO en MBO bijeen om te luisteren naar presentaties en bovenal van gedachten te wisselen over de wereld van koppelingen in ons informatielandschap en de uitdagingen van flexibilisering in het onderwijs. We hadden Jelmer de Ronde van SURF en Bas Oudejans van Oracle bereid gevonden om hun licht op de materie te laten schijnen. Daarnaast presenteerden Hans Janssen en Roel Griffioen, die ook de organisatie van de dag deels op zich namen. Pieter Preijde van UvA vertelde tenslotte over de integraties binnen UvA en HvA. Een discussie met stellingen – petje op/petje af voor eens vs oneens – sloot de dag af. Er blijven nog vele vragen. Genoeg voor een voortzetting van deze DEUG-traditie. De borrel na afloop gaf in ieder geval de indruk dat de dag werd gewaardeerd door de collega’s.”